Vad hände med mitt barndomsgodis?

 
På Tempo häromdan hittade jag till min stora lycka banana-skids. Favoritgodiset som barn. Min hjärna gick igång på högvarv och det  fullkomligen forsade fram en massa exempel på godis som jag inte sett på åratal, än mindre ätit. Finns de kvar? Och i sånt fall vart?
 
Nickel - fyrkantiga sugisar med fruktsmak
Poppers - ni vet det där aningens läskiga pulvret som började poppa så fort det kom i kontakt med saliven.
Pandachoklad - blå förpackning med bild av grönt gräs och en ko på. Fanns i minivarianter = perfekt för oss barn att få i påskägget.
Visselklubbor - Hårda rackare i fruktsmaker som faktiskt gick att vissla på. hade man lite talang kunde man även spela en liten trudelutt på dem då de funkade som en trombon.
Chokladcigaretter - Små smala rackare i look-alike-paket
Hockeysnus - lakritspulver i en dosa som såg ut som en puck.
Tuggummi på tub- med rosa kork som var större än tuben själv.
Pikkadoller - Platta, sega, tvåfärgade godispistoler med fruktsmak (min favorit var svartvinbär-citron)
Flygande tefat - på utsidan som två konkava ihopsatat oblat, på insida något riktigt surt.
Hubba Bubba - med jirdens största bubblor som itne kalddade (det har jag iofs sett i butikerna, men det är annan form på dem idag - de är snarare platta och inte som de sockerbitasliknande jag  tuggade på)
Tablettasken Panter - Tokgod laktirs
Tablettasken Salt i sol - Ännu godare lakrits! Svart/gul? Var det den som blev svarta katten?
Tablettaskar Zig-zag (rödvit ask, halvsega mintisar inuti
Skotte-lakrits - UNgefär som dagens käck - men godare! Och i skotsrutig kostym.
Tablettasken Salmiak - små platta salmiakplattor.
Tuggummin  - som bugg, jenka, shake, dance
Dumleklubbor - segt å gott
Emser - morfars "bröstkarameller"
Kandisocker - sockerkristaller! Bruna, rosa och blå!
Violpastiller - i en vit, oval plåtburk. Pastillerna var små, runta, vita och lite mjöliga.
 
Minns ni?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nästan alla finns kvar. Gå till en välsorterad godisbutik, bara. Här i Umeå är jag säker på att jag sett alla utom Nickel, Salmiakaskarna, Violpastillerna (på burk) och pikkadollerna.

2010-01-28 @ 16:34:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0