Jul som jul alltid är

Jul är som jul alltid är. Vi är jättemånga i min familj och om inte på julafton, så på juldagen lyckas vi samlas allihopa. Idag var vi 18 pers runt bordet. Och då är det bara min närmaste familj, dvs mamma, pappa och syskon med familjer. Och en hund eller två. Galet.

Jul är som jul alltid är. Förväntningar från barnen. Sockerstinna lekar som alltid slutar i gråt. Högljudda leksaker. Färrgsprakande inferno av krullade paketsnören och knyckliga papper. Köttbullar som åker fram och tillbaka mellan kyl och matbord. Granbarr i raggsockorna man för sjätte året i rad får i julklapp från farmor.

Jul är som jul alltid är. Med sällskapsspel inpå småtimmarna. Nya regler som hittas på vartefter och bättre eller sämre förlorare/vinnare. Marinerade i mörkt öl och rödvin. Smågnabb, knäck som flyger över bordet och mången skratt.

Jul är som jul alltid är. Nytillkomlingar i famljen som ska undersökas, kramas på och frågas ut. Nyfödda eller halvvuxna. Hur gammal är Lilleplutt nu. Vad jobbar du med. Hur länge har ni varit tillsammans egentligen. Var bor ni nu. Är ni sugna på en till.

Jul är som jul alltid är. Och denna jul var inget undantag. Alls. Hus har köpts. Barn har fötts. Nån har nytt jobb och nån annan har träffat en ny. En fjärde meddelar bröllopsdatum. Och det gör mig inget att allt är likadant. Egentligen. Det enda som känns vid högtider som dessa är ensamheten. Den där känslan av ensamhet trots att man sitter i ett rum fyllt av varma själar. Och hur tomt det är att inte ha någon att prata om allt detta, när man kommer hem.

Känner mig tragisk som längtar hem till katten. För att göra henne nöjd med 3 kilo strömming i julklapp. Känner mig tragisk som blir en sån som inte lyckats. Känner mig tragisk som känner mig ledsen. Känner mig tragisk som hittar tröst i datorn. Jultragisk.

Men det vändet. Det vet jag ju. För precis som att jul är som julen alltid är. Så är våren som våren alltid är. Ljus. Ljummen. Uppsprickande leenden. Murveldjuren vaknar. Och där någonstans kanske det finns en mullvad för mig också.

Jag har ett nyårslöfte också. Jag ska inte sluta röka, ej heller sluta äta lakrits eller något annat fånigt som handlar om avhållsamhet. Istället för att välja bort saker, ska jag välja RÄTT saker och människor som får mig att må bra. Det är ett löfte.

Over n out


Kommentarer
Postat av: FowZie ♥ ~ felicia aulén

ska vi slå ögona i kors och sova?! :)

låter som en bra idé GODNATT! (a'

2011-01-07 @ 04:12:08
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0