Kommentera inte mina köp


Skitstressad kommer jag till Slussen - rusar in på stadens dyraste konsum för att köpa lite need-to-have. Är lite lätt blank i pannan och har ögon säkert lika stora som två parabolantenner. Träningsväskan över ena axeln, en kasse med tomma matlådor i en andra, en tidning inklämd under armen som håller kassen och givetvis mobilen fastklämd mellan axeln och örat.

Plockar på mig det nödvändigaste som liksom inte kan vänta en dag med att bli inköpt till mitt hem; dasspapper, tamponger, kattmat och sen av en impuls köpte jag ett paket saffran - för jag tänkte att jag kunde göra en smarrig saffransrisotto när jag väl kommit hem.

Väl vid kassan lägger jag upp grejjerna, ber om ett paket saffrran och förbereder alla bonuskort och sånt som man ska dra. Då säger kassörskan plötsligt
- Ja det var verkligen det nödvändigaste.

Jag kommer helt av mig i mitt kodknappande, och jag måste ha sett ut som en pelikan som tappat nedre käken. För nog blev jag allt förvånad över detta påstående - det kvittar liksom att det var sant. Kassörskan (som för övrigt är en sån där snygg-tjej-som-man-bara-måste-hata-just-därför) ser min reaktion och försöker rädda situationen genom att säga
- Ja alltså - förutom saffran...om du inte är väldigt sugen på lussebullar såklart.

Mitt svar blev....
-Äum...jahapp..

Hon försökte nog bara vara trevlig - men jag vill faktiskt inte bli kommenterad utifrån vad jag handlar på Konsum. Om jag så handlar tre balar med dasspapper så vill jag inte höra "Värst vad du verkar skita mycket", eller om jag köper en liter mjölk vill jag inte ha frågan "Ska du ha den i kaffet". Lika lite som om jag köper ett packe kådisar och får kommentaren "Jaså det blir ligga av ikväll".

Bespara mig gärna de dumma kommentarerna! Och säg istället saker som Hej, Trevlig helg, Vilket väder vi har eller vad som helst! Men kommentera inte mina köp! Jag tycker att det är att gå över min zoongräns.

Och samtidigt är det här jättekonstigt. För jag skulle inte reagera om kassörskan i klädbutiken vid kassan sa "Oh den här är så snygg" om tröjan jag just ska till att betala. Eller om expediten vid provhytten säger "Du kanske ska prova en annan storlek".

Vad är skillnaden egentligen?
Nån med samma känsla?

Jag har inga svar. Är bara fundersam över varför jag störde mig på Konsums kassörska - men inte på expediten i klädaffären.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0