En liten liten stad

...i världens ände. Så känns Umeå just nu. För långt bort och alldeles för liten.

Umeå är en lite märklig stad upptäckte jag i helgen. Inte bara faktumet att man från ena minuten till den andra skiftar från stad, torg och bebyggelse till ödemark, grusvägar och djup urskog. Den är vacker, ful, öde och full på samma gång.

Jag har haft en jättehärlig helg där uppe. Minusgrader och kallt som tvang en till att bruka mössa. Men vackra färger, klar luft och härliga människor. Framförallt så fick jag ju äntligen träffa Tman. Det var alldeles för länge sen helt enkelt.

Däremot bjuder staden upp till bra shopping - och jag är inte sen att valsa med. Det blev ett par nice jeans som i vanliga fall (och i sthlm) kostar dryga lusenlappen - och jag fick dem på 285 kr. Tack och bock!

Eftersom Tman är student blev det en sedvanlig studentfest med start hemma hos en klasskompis till honom och fotboll (såklart). Många upprörda känslor, mycket folk i blandade åldrar (jag var typ äldst) och mycket dricka. Denna otroligt trevliga hemmaförfest blev sedan en utgång på "Stället" - Invito - som alla pratade mycket och gott om och att det var stans bästa ställe och självklart! skulle vi gå dit.

Jag riskerar att låta som en urbota stockholmare - och det må jag vara - men jag är ändå rätt öppensinnad och tycker att det mesta är både bra och kul. Men det här var under all kritik. En entrevärd med mjukisbyxor som först gick och kollade leg på alla i kön - och som sen ställde sig i kassan och tog betalt. En DJ som inte kunde mixa musiken och som verkade ha fastnat på det "ljuva 90-talet". Barntendrar som serverade fel sorts dricka, i fel antal och som tog självkalrt även tog fel betalt. Kö till stället som släppte in 300-400 pers - men det var kanske inte mer än 150 pers där. En god vilja och ambition - men en nolla i genomförande.

Så - en timme senare gick vi faktiskt hem och slapp den värsta baksmällan idag.

Kanske hade stället en dålig dag, men jag kommer nog inte tillbaka dit. Hemmafesten var sjukt mycket roligare.

Och nu, hemma igen. Men tommare plånbok, tommare i själen men full av separationsångest.

Imorrn är det in i ekorrhjulet igen. Jag ska springa fort fort fort =)

Over n out dudes




Kommentarer
Postat av: Lunkentussen

Jag kan inte mer än instämma i din beskrivning av Ume. Jag har haft fantastiska hemmafester i den stan men aldrig någon riktig hit när jag gått ut. Stan är samtidigt stor och liten på något underligt sätt. Nästa gång får ni pröva att ta er utanför stan, det är ett äventyr i sig bara det. Jag kan rekommendera älgmuseumet typ tio mil in i landet. Kram

2009-10-12 @ 07:39:03
URL: http://www.lunkentussen.blogspot.com
Postat av: daniella och elmedina

shit vad fint skrivet! verkligen, ska vi följa varandra via blog lovin?

2009-10-12 @ 08:42:00
URL: http://zassedapts.blogg.se/
Postat av: Anonym

>Hur gick det att ta med jackan upp??

2009-10-12 @ 19:54:32
Postat av: Ögonblink herself

Jag vann över jackan =) Måste nog skriva ett eget inlägg om bara det



Daniella/Elmedina: Klart vi gör!

2009-10-13 @ 07:52:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0