Risk för smygreklam...

Med risk för att nedanstående inlägg kommer att uppfattas som reklam...så skriver jag det ändå.  

Spotify - Vilket underbart fenomen. Streamad musik gratis!

Deras filosofi är rätt skön: " Vår dröm är att låta vem somhelst kunna lyssna på vad som helst, närsomhelst och vartsomhelst"  

Och det är nästan så det är ju. Jag har hittat i stort sett allt jag sökt på. Att en svensk kille ligger bakom är ingen garanti för att jag ska hitta mina gamla svenska småfavoriter (såsom Jofes Zachrisson, VibaFemba mfl) men det är fullt tillräckligt. Storheter som Beatles finns inte heller sökbara. Vad skönt att jag inte lyssnar dagligen på just dem. Hur som, Spotify har slutit avtal med världens fyra största skivbolag - och det kommer man ju riktigt långt med.  

Så sitter man där - som en äkta neewbie och ska använda detta underbara verktyg. Alltid när jag inte sitter vid datorn kommer jag på band och artister och till och med låttitlar som jag ska söka på. Och när jag väl sitter där med detta smörgåsbord till öronen - så kommer jag inte på enda stavelse att söka på.  

Det är då jag glorifierar dem ännu mer. Därför att alla låtlistor man gör går att göra offentliga...och det enda man behöver då är en länk....och dessa länkar hittar man här och var. Kanske framförallt på bloggar och cummunities, men Google är inte bara mitt arbetsredskap i jobbet - utan även min bäste vän i sådana här situationer. En lista som heter "Låtar man bara måste ha hört" fick mig på fall, likaså "Best of 2009 - hittills", och här hittar man artister som aldrig nått hörselnerverna tidigare. En del ratar jag rakt av men andra ger upphov till mycket inspiration till ny musik.  

När listan väl är online - ja då är det bara att fylla på den med det du själv gillar - utifrån givet tema såklart. Du kan såklart spara dina listor helt för dig själv - men då faller liksom halva tanken. Jag kan knappt bärga mig tills man även i Sverige kan ladda ned filerna för en slant.  

Än så länge betalar jag inte en krona för detta. Jag väljer att stå ut med 30 sekunders reklam i timmen (ungefär). Eftersom jag sitter med lurar 4-5 timmar om dagen och lyssnar på musik - så tar jag minipaus samtidigt som reklamen.  

Ja vad kan jag säga - jag är frälst.
Over n out dudes

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0