Hyperneuroakustiska diafragmakontravibrationer

 Eller i folkmun kallat hicka.

De senaste dagarna verkar alla fått en släng av hicksjukan. Busschauffören, tanken i tunnelbanan, sambon, kollegan, bowlingkillen och allra senast....tjejen bredvid mig på gymet i morse. Hon hickade konstant under hela konditionspasset, jag hörde henne innifrån gymdelen, och även i duschrummet. Stackarn. Hon måste varit alldeles trött i magen.  

En gång i tiden vad jag tillsammans med en kille som hickade en gång om året. Men hickanfallet höll i sig i tre-fyra dagar utan uppehåll så slår man ut det på ett år är det väl rimligt.  

De dagarna sov jag i soffan.  

Det är lite oklart vad det egentligen är som utlöser hickan. Det är väl ungefär lika individuellt som formen på naveln eller nåt. Själv får jag hicka när jag reser mig upp för fort, eller när jag är panikhungrig. Så man kan säga att jag hickar minst ett anfall varje dag - på väg hem från bussen.  

Så, vad gör man åt det då?

Enligt FASS : 2008-07-14 så kan man testa följande (något förkortad) :

- Andas i en påse (koldioxidhöjning)  Ja, om man på kuppen svimmar så slutar nog hickan garanterat
- Dra kraftigt med en kompress i tungan Dra...i tungan??
- Stimulera bakre svalgväggen genom att föra en kateter in i näsan 8-10 cm och dra den fram och åter.  Alla har väl en katater hemma eller i skjortfickan när hickan slår till?
- Massera främre delen av mjuka gommen liksom bakre svalgväggen med en spatel. Sitter inte kräkreflexerna där?
- Svälj långsamt lidokain viskösmixtur, 10 ml. Man kan också pröva klorpromazin i tablettform 25 mg x 3 eller haloperidol i tablettform 1-2 mg x 3. Mjaha...läkarvård var det ja...
- Drick vatten från glasets bortre kant i framåtlutad ställning. Är det inte samma sak som det gamla husmorsknepet "Ställa sig på huvudet och dricka vatten"?

Jag hittade även dess knep (tagit från klokast.se)
- Drick ett glas vispgrädde när hickan sätter igång. Ska den vara vispad??
- En tsk hallonsylt kan bota hickan. Helst ska sylten vara rårörd. Logiken i att den helst ska vara rårörd....någon?
- Det påstås lindra att suga på en sockerbit som är doppad i ättika - Är det sockret, ättikan eller sugandet som får hickan att upphöra...?

Ja, det är spännande tankar man har en fredagskväll som denna. Med en galen dag i ryggen. Alltifrån bankbesök med exmannen, till lunch med bästaste K, slit och släp med bord, flytt av arbetsplats, ett galet långt möte som resulterade i merjobb för mig, en massa receptionsjobb och ja...nu är jag så slut i huvudet att jag inte ens tänker påbörja något jobb.

Nu inväntar jag bara Tman - sen blir det god mat och en massa öl och stand up ikväll. Oh vad jag längtar, mest efter Tman faktiskt ;)


Over n out dudes


Kommentarer
Postat av: DS

Men det där klassiska tipset om att skrämmas då? Minns att jag själv blev botad synnerligen effektivt av en tös som botade mig med tankekraft. Hon alltså förhörde mig om mina matvanor två veckor tillbaka. Sedan va hickan borta! Givetvis vet du att jag hör av mig om jag ramlar ned till stockholm så jag förutsätter att det omvända gäller? Kramar i massor!

2009-02-01 @ 11:54:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0