Flickvänsjacka

För ett par veckor sen vad jag i en butik med en mycket god vän, en singelkille i sina bästa dagar som tappert letar efter den rätte. Medan han provar träningsskor gick jag och myste lite bland alla vinterjackor. Jag hittade en tokfin för en massa tusenlappar, och ville få någon sorts godkännande från sällskapet.  

- Åååååh, det där var en riktig flickvänsjacka, utbrister han.  

Jag började fundera på om det var så att han börjar bli desperat som ser flickvänsgrejjer överallt, men tanken försvann sen i den mycket mer relevanta frågan....Vad f-n är en flickvänsjacka?

Ett nytt begrepp för mig i alla fall och eftersom jag inte kunde dölja vare sig nyfikenhet eller förvåning över uttrycket så kom snart en förklaring:  

- Jo men du vet...i vanliga fall...eller i vanliga fall för singeltjejer när de köper kläder och jackor så ska det vara så minimalistisk, tajt och snyggt som möjligt för att kanske eventuellt locka till sig singelkillar. Snarare snyggt och kallt än varmt och praktiskt. Men sen kan man direkt se vilka på stan som har pojkvänner, som liksom har släppt det där och som köper en rejäl dunjacka med fluffkrage och fluffluva. Det enda man ser som sticker ut är ett par ben nedtill och en nästipp upptill mellan den högt uppdragna kragen och den neddragna mössan. Och så ser de sådär mysiga ut, som bara en lycklig flickvän kan göra. Alltså, en flickvänsjacka.  

Först förstod jag det inte riktigt. Men när jag sen började fundera lite och gå tillbaka till mig själv och mina resonemang kring vinterkläder så var det inte en helt fel tanke han hade. Och med tanke på att jag nu verkligen känner mig som den där lyckliga flickvännen, så blir det ju helrätt att köpa den där flickvänsjackan.  

Jag tog med mig uttrycket hem och presenterade det för Tman. Och han förstod precis vad som menades och fylldes dessutom i
- Ja men det är som med din mössa du köpte förra året, det är en urtypisk flickvänsmössa. Skulle jag tolka det som att jag var söt och go i den, eller som att jag inte längre brydde mig hur jag såg ut..?

Tydligen var det det första, och nu handlar det alltså om att hitta den där flickvänsjackan som matchar mössan. För mössan går inte att byta ut. Punkt. 

Flickvänsjacka till flickvännen. För jag är någons flickvän, och inte vilken någon som helst, utan Tman. Jag nyper mig fortfarande i armen då och då för att kolla så att jag verkligen är vaken. Det här är liksom för bra för att vara sant. Och snart är jag sambo också. Livet är rätt gött.  

Och jackan då? Hur blir det med den? Ja, bonusen från jobbet kommer om en vecka så någon varm fluffig sak ska det nog bli.  

Over n out dudes                


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0