Tom - och full

I mitt nästa liv ska jag bli en festival. Eller mitt nästa jobb kanske ska relatera till det i alla fall. Är nyss hemkommen från sommarens andra festival - Arvika.

I vanlig ordning känner jag mig så oerhört tom när jag kommer hem från en sådan här tillställning. Man lever tätt ihop med campingkompisarna och har alltid nytt och gammalt folk omkring sig. Att då komma hem till en tom lägenhet med en katt som enda sällskap - det känns tom helt enkelt.
Men samtidigt är jag full... Ser inte nyktert på allting ännu. Men är full av minnen, skratt, nya relationer av alla de olika slag man kan tänka sig. Festivalmänniskor är ett speciellt folk. Och alltid träffar man ett gäng som stannar kvar i hjärtat.


Jag hade inte riktigt lika stort fokus på musiken under den här festivalen faktiskt....eller ja, det var inte samma ping-pong-liknande mönster i alla fall som jag hade i Borlänge. Men några korta rader om varje band ska vi väl kunna plita ned.


Johnossi
Mycket mer energi än senast. Tajt och tufft. Publiken var mer på än i Borlänge så det blev ett riktigt bra tryck. Scenen/tältet och storleken passade dem bättre här i Arvika!


Regina Spektor
Soft, rent och mjukt sitta-i-gräset-och-mysa. Tung konsert iofs då de genomförde den med sorg i hjärtat efter att deras cellist avlidit 9 dagar tidigare. Tungt och svart, men bra och känsligt. Fast...fortfarande...intimiteten saknades pga Vintergatan - största scenen.


Robyn

Hon är fantastisk. Spelade på scen 2 storleksmässigt och innan hon ens kommit på plats kändes trycket från publiken i tältet. Hon är en energisk explosion på scen. Utan mellansnack och med galet bra versioner på några av de äldre låtarna. Man kan inte bli annat än kär - och lycklig!


Kent

Förvånandsvärt lite folk, vilket gjorde att man kom långt fram och fortfarande kunde andas. De var magiska - mer än någonsin. Jag fick samma känsla som på Stadion för ett par år sen - när de hade en form av avslutningskonsert för deras lilla upphåll (när Berg blev pappa) De var så otroligt tajta, och Jocke Berg så avslappnad, cool och energisk på samma gång. En sjukt bra setlist med skön blandning av gammalt, halvnytt och nytt och som grädden på moset fick vi höra både 747 som avslut i första "akten" OCH Mannen i den vita hatten som totalt avslut. Jag erkänner - jag bölade som en tonåring. Inte för en olycklig kärlek till Jocke Berg eller något...utan för att det gjorde så förbannat ont i hjärtat att känna allt det där de sjunger om. Då tycker jag de har lyckats.


Hästpojken

Nytt i mina öron för i år, en skön blandning av Broder Daniel och Bad cash quartet....konserten är lätt och glad och samtidigt tung och lite vemodig gitarrpop på göteborska. Men jag gillar det. Som attan. Låten gitarrer och bas, trummor och hat är fantastisk. Kul att ha sett dem - även om kroppsspråket kanske lämnar lite väl mycket att önska.


Name the pet
Elektropop när det är riktigt bra. Debutalbumet är inte så gammalt - och jättemycket material finns ännu inte. Men spalningen inomhus på Orion var lika energisk och medryckande som på P&L. Det dröjer inte länge innan den här vråltuffa, svartsotade tjejen kommer stå på de större scenerna.


VNV Nation
Såg dem för fyra år sen, då inte lika imponerad, eller ens inlyssnad. Nu levererade de alla mina favoritlåtar....såväl lugna som upptempo...mycket trummaskiner och synth men det håller! Hela vägen! Jag själv sprang mellan scenen och vip-avdelningen 100 meter bort och ömsom lyssnade genom staketet och ömsom såg dem. Men toknöjd. Tack för Belowed och Illusion!


Familjen
Trummor, bas, skåningar, tokdansande publik som gärna körde allsång. Inga jag lyssnat på så mkt innan, men kul att ha sett...eller jag menar...upplevt! För det här är en upplevelse mer än en syn!


In Flames
Planen var inte att se dessa....men med en kall öl i VIP-området - på bra avstånd för att se alla coola eld- och ljuseffekter över Arvikaskogarna var det riktigt riktigt riktigt bra! Mycket bättre än väntat. Hårt, tufft, tajt! I like.


Miike Snow
I sina vita masker bjuder de upp. Jag och sällskapet dansade glatt. Övriga publiken var lite lätt sömniga dock. Galet bra ljud, snygga stämmor, men taket lyfte kanske aldrig riktigt ändå. Kanske skulle de spelat lite tidigare än 01.00 festivalens andra dag?


Shout out louds
Jag talade varmt om dem efter P&L - men detta framförande var tröttsamt, likgiltigt och stagecrew hade det jobbigt. Riktigt synd. Scenen kändes också alldeles för stor för dem (samma scen som Kent/In Flames osv) Sen hade de ingen som helst hjälp av vädret heller. Regn och lera. Men det spelar ingen roll - de är där för att leverera, och de gjorde de inte.


Volbeat
Oj, vad många låtar jag kände igen. Och från bästa platsen på VIP-läktaren i gott sällskap blev den här konserten riktigt bra. Tunga riff, mycket metal med inslag av Jonny Casch (glimrande!) och ett publikhav med händer och fingrar i luften gjorde denna konsert minnesvärd!


Och nu hänger tältet på tork efter konstant skyfall hela lördagen. Kläderna är upptvättade och ihopvikta. Sovsäcken luftad och ihoppackad. Bilderna uppladdade på fejjan. Det enda som kvarstår är minnena. Fantastiska minnen. Mer eller mindre luddiga beroende på dag och mängd alkoholhaltiga drycker.
Men som sagt - jag ska BLI en festival. Fylld av ögonblink till folket.


Klicka för att få större bild
Kent - i all sin prakt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0