Sommardofter

Två rena sommardofter letade sig till min näsa igår. Sådana där dofter som man blir glad av. Dofter som triggar något i hjärnan - minnen, känslor, barantro, lycka.  

Den första doften smekte mina minnen vid kajen nedanför slottet i går morse. Precis nedanför slottet gligger det ett par ångbåtar, och i morgonsolen blir valda delar av skrovet varmt och doftar därmed tjära. Vanligt folk hade fått förnimmelser om nytjärade bryggor, havet, skärgården och sommarlov bland vågorna. Men jag ser istället minnena från gården. Visst tjärade vi flotten med jämna mellanrum - men viktigare att tjära var topparna på stockarna som fungerade som hörnpelare när vi byggde hagar till alla djur. Så att inte regnet trängde in uppifrån och fick dem att ruttna.  

Den andra doften kände jag så snart jag gick av bussen hemma. På håll hörde jag surret från motorn och då väntade jag bara på att få känna den. Nyklippt gräs. Så här på vårkanten är det inte mycket som slår den doften. Nu vet man att vårblommorna gjort sitt, att gräset blivit så frodigt att det måste klippas och då...då är det inte långt kvar till sommaren och semester.

Nä, faktiskt bara 28 arbetsdagar kvar.  

Jösses vad jag längtar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0