Tio saker du inte ska säga på jobbet...?

 Jag bläddrade...eller ja...scrollade mig igenom tidningen Chef för ett tag sen. Lite i jakt på inspiration. Jag snubblade då över en artikel med rubben " Tio saker du inte ska säga på jobbet". I efterhand är jag lite irriterad över att jag föll så lätt för rubriken...jag borde veta bättre..., men jag vill ju också veta vad jag inte ska säga på jobbet....det kanske var några bra tips! *förklarar sig*  

Så, jag klickar in mig för att läsa mer. Och det här var nog den löjligaste artikel jag läst. För det första var du tvang att klicka dig vidare som en steg-för-steg-guide genom de tio sakerna du inte får prata om. En och en. Otroligt enerverade, framförallt eftersom varje punkt bara innehöll en eller tre rader text. Inte så svårtläst med andra ord.   Men hur som helst., jag måste delge dessa tips här. Jag lovar att ni längst ned får länken till artikeln i sin helhet. Men nu...till mina alldeles egna, subjektiva kommentarer.  


1. Snacka inte skit

Mja, det kan ju vara vanligt bondförnuft att inte snacka skit vare sig på arbetsplatsen eller överhuvudtaget? Tänk vad mycket trevligare vi skulle ha det då. Mja, den kan jag ju hålla med om. Men frågan är då - när man luftar sig med någon om något som påverkat en i allra högsta grad - är det då också skitsnack?


2. Prata inte om dina karriärplaner
Nähä, vem ska jag prata med det om då? Kollegorna är ju närmast till hands för att få stöttning eller kanske rent utan lite coachning för att stanna kvar i företaget och se utvecklingsmöjligheterna intern istället. Och om man inte kan prata karriärplaner med sin chef...då är det ju riktigt illa...men att sitta i fikarummet och bräka ut att man ska klättra....mnje...vanligt bondförnuft det med?

3. Tala inte om tidigare sjukdomar
Sjukdomar...varför skulle man vilja prata om det? Nu menar de  att man inte ska prata om sjukskrivningar osv. Men det är ju ingen hemlighet för arbetsgivaren om man har varit sjukskriven innan man fick tjänsten...eller? Ju mer hyschpysch det blir om allting, desto värre arbetsmiljö känner jag att det skapar. Men ja, ljug då och säg att du varit ledig och gjort en inre resa till indien...verkar mycket vettigare...eller hur?

4. Sprid inte konfidentiell information

Nje, det ska man ju aldrig göra. Vare sig på arbetsplats eller om man råkat komma över något konfidentiellt. Det finns en anledning till att det heter just konfidenciellt.


5. Skryt inte om ditt priviligierade leverne
Men om man varit på en golfresa på mauritius i helgen, och ngn frågar hur helgen varit...ska man då återigen ljuga? Jag förstår också att det inte är så svartvitt som jag framställer det här. Gråzonen att inte gnugga in ens framgångar i andras fejs är ju rätt självklar...eller är det bara jag?


6. Undvik skvaller!
Jo jo, visst...det är ju jättelätt....eller hur? Visst kan man låta bli att sprida saker vidare, och visst kan man låta bli att sprida dynga...men ändå.


7. Diskutera inte religion
Det var nog här jag lackade ut på riktigt. Vadå inte prata religion? Och förklaringen är att "Det kan vara lika känsligt som politik". Helt ärligt...jag skulle aldrig vilja vara på en arbetsplats där man inte kan diskutera religion och politik. Alla människor som bor i sverige är inte kristna, alla är inte sossar. Och fy fan vad platta konversationer det skulle vara om man medvetet skulle undvika att diskutera religion och politik. jag kan säga att jag alderig lärt mig så mycket om judendomen sen en tjej fick anställning. Jättespännande!


8. Terapisamtal i fikarummet undanbedes
Och här menar skribenten att det som sägs hos terapeuten eller psykologen borde stanna där, kollegorna får ju nämligen inte betalt för att lyssna på dina problem. Nu undrar jag då vad som hände med mänskligheten och kontakten med människor runt omkring en. Människor som man i många fall tillbringar mer tid tillsamman med än nära vänner, släkt och familj. Stackars sate som en tänker så och som känner att den inte kan lufta ett problem med en kollega.

9. Bli inte för privat
"Du vill väl inte framstå som personen som inte vet när det är dags att sluta babbla" är första förklaringen av denna punkt. Babbla och bli för privat går för mig inte hand i hand, det är inte samma sak. "För närgågna frågor undanbedes" är nästa förklaring till punkten - och visst är det så. Många männsikor tycker att det är jobbigt med för privata relationer på jobbet. Jag kanske är annorlunda (tack och lov för det) men jag har någar riktigt nära och bra vänner - som är mina kollegor. Vi är både privata ochpersonliga med varandra och de är en mycket stor del till varför jag trivs så bra på jobbet. Så jag håller inte med. Bli privat med de du känner att du kan och vill vara det med. Men återigen - förnuftet säger väl oss alla att inte kräka ur oss varje intim detalj om våra liv för vilken kollega, eller vilken person som helst för den delen.


10. Håll dina skämt rumsrena
Ja, det kanjag nog hålla med om till större del. Vet man inte på vems tår man kan riskera trampa så är det bättre att hålla skämten på en vettig - och rumsren - nivå.


Kontentan av denna artikel nu då om jag ska hårddra det:
Håll tyst, och om du ska öppna munnen och prata med dina kollegor - väg då dina ord i en vågskål av guld.
Bra, då vet vi... ;)

Länk till artikeln



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0