Peace And Love 2009

Så var den första festivalen över för i år, även om jag bara var där lördag-söndag kändes det som att jag hann komma in i det rejält, se fler band än jag gjorde första året på arvika totalt, jag hann längta hem, tycka arrangörerna var superba kontra riktigt dåliga och jag hann prata med andra festivaledeltagare. Och ja, jag kände mig till och med lite halvsliten när jag kom hem igår eftermiddag.  

Banden som avklarades var

Winnerbäck - Lika bra som alltid! Rockigt, avspänt, känslofullt - riktigt bra.

Ternheim - Inte mycket som förändrats, hon har samma kläder och stil på scenen som alla andra gånger jag sett henen. Tonsäkert, vackert, inte så skramligt som det var för nåt år sen och ödmjukt. Kul att höra det nya materialet live, jag är mycket nöjd med den konserten också.

Håkan Hellström - En musikaliskt fenomen tror jag han är. För han sjunger hellre än bra, dansar runt på scen i otakt, är en riktig entertainer, men är grym på gura. Vilket får mig att undra om han ständigt svajjande och tveksamma sånginsats bara är hans image. Jag blir mer och mer övertygad om att han kan sjunga riktigt bra, och att man behöver vara skicklig i sin sång för att kunna sjunga som han gör (läs halsfalskt och svajjigt) För på något sätt fick han ju ihop det med duorna och kören...Hur somh elst, han var nostalgisk och lyckligt över att stå på scen igen, och mellan varje låt - som för ävrigt var förälgd med minst två minuter, fick vi enfemminutershistoria om hur låten kommit till osv. Segt, lite långtråkigt och inte så svängigt och underhållande som jag trodde det skulle vara.

Melody Club - Sjukt bra! Otroligt scenframträdande, fart, tonsäkert. jag upphör aldrig att förundras över de som verkligen levererar på scen, Krisfofer Östergren levererar säkert, roligt, han njuter av att stå på scen och fick verkligen med sig publiken. De fick mig att hoppa, och studsa, applodera och le så mycket att käkarna fick kramp! SJUKT BRA!

Sugarplum Fairy - Dessa små killar....och så otroligt begåvade! Det var totalt rockröj hela konserten igenom! Bröderna Norén imponerar verkligen på mig! Dansvänligt och röjjigt, även om publikhavet mest bestod av tonårstjejer som vrålade när killarnas tröjor åkte av.

Jenny Wilson - Ett osäkert kort och bara ett namn för mig innan festivalen. Nu i efterhand några mystiska figurer på scen med lite halvkonstig psykadelisk musik. Kul att ha sett - eller nej, men upplever nog snarare dem....men inget som följer med i mina spotifylurar.

Kalle Baah - En mycket trevlig överraskning på Sveriges reggaehimmel. Skönt gung, skön sång, sköna texter, skönt folk i publiken. En skön artist som redan fått plats i mina playlists.

Dia Psalma - Årets besvikelse. Stikkan hade klippt sig (han som var så söt med sitt långa svarta hår...) sången är undermålig och rent utan falsk stundtals, publiken var svårflirtad då den hade missat deras nya material som släpptes i februari. Mer röj på de gamla klassikerna och  man hade precis kommit i stämning med publikgrannarna, när det kom en ny låt som ingen kände till. Stikkan blev desperat och står och skriker "Men kom igen nu för i helvete" till publiken - vilket blev lite av en partypooper faktiskt. Jättesynd, men kanske får man acceptera att grabbarna blivit gubbar och intel evererar samma standard som förr. Hade de inte spelat "Luft" så hade jag ratat även det nya albumet.  

Säkerheten på festivalen fungerade jättebra - för jag kom inte in på campen för att sova his A&A. Det resulterade i att vi plockade ut husvagnen och åkte en liten bit utanför staden. Ett bra dag visade det sig vara då vi hamnade på en naturcamping med både dass, fågelkvitter, ett trevligt fik och en sandstrand som ledde ned i det 21-gradiga vattnet. Vi var nöjda!  

SÅ nu laddar vi om för torsdagen och Arvikafestivalen!
Fyra dagar och jag har 15  band inprickade som jag vill se. Vad sägs om NiN, Depeche, Röyksopp, Ternheim, Thåström, Detektivbyrån, Mano Diao mfl!

Det ska bli kul!  

Over n out dudes - vi möts i skogen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0